LYS & SKYGGE

Mennesket og lyset. Årstider og lys. Dagslys og kunstig lys. Hva betyr det for deg? Vår kjære medblogger Marthe Schou Berg skriver så vakkert om dette. Kos deg!

marthe lys h

Om vinteren kjenner mange av oss på fraværet av lys. Og nå som våren er kommet, kjenner vi på lysets nærvær; myke varmestrøk fra solen, støvkornenes dans over stuegulvet som plutselig blir synlig, grønne spirer i pottene. Et sterkt og for mange sårt etterlengtet lys som sprenger vekk alle de mørke steinene vinteren har lagt igjen i oss. Kropper som vender seg mot solen, forelskelse og ny energi. Lyset skinner ikke bare på utsiden, det sender stråler lenger inn, og arbeider med våre indre dyp. Det påvirker hormonproduksjon og sinnsstemning. «Dagslys er en essensiell kilde til glede», skriver arkitekt Camilla Ryhl (i kapittelet ‘arkitektur for sansene’ fra boken Interiørarkitektur).

marthe 1

Bilder fra Italia, Umbria.

Marthe 2

Hvordan påvirker lyset i mitt hus meg, både den elektriske belysningen og det naturlige lyset som mer eller mindre siver inn gjennom vinduene mine, avhengig av årstider og vær? I Bergen er det ofte mørkt og jeg må ofte bruke mye elektrisk lys inne, spesielt gjennom vinterhalvåret. Nå som lyset er vendt tilbake, bruker jeg elektrisk lys nesten kun på badet, resten tar det naturlige lyset seg av. Det er en luksus i mine øyne.

marthe lys g

Jeg er i den siste tiden blitt mer og mer oppmerksom på det fine samspillet mellom lys og skygge, og på effekten lys og skygge har på interiøret; skyggespill på overflater i huset, lys som filtreres til magi gjennom transparente materialer, hvordan lyset finner sin vei gjennom sprekker, hvordan det treffer perfekt i hjørnet på den andre siden av rommet. Kanskje kan man la skyggene fra treet utenfor få utgjøre kunsten på en hel vegg i huset hvis man er velsignet med et slikt lykketreff i heimen. Motivet vil forandre seg med årstidene, og bevegelsene med været.

De forrige huseierne i huset vi nå bor i, satt i sin tid inn vinduer laget av krystall ved spisestuen. Jeg har lenge irritert meg over vinduene og ønsket å bytte de ut. Det er først nå i det siste jeg har observert det fantastiske spillet de lager med lyset på gulv- og bordflater. Jeg synes fremdeles vinduene ikke harmonerer fullstendig med min smak, men de skal få bli i noen år til. Alt skal ikke alltid harmonere, noe må også få være litt skeivt og bråkete.

Det forrige huset vi bodde i, var et hus fra 1921 med vinterhage og et mektig og vakkert lønnetre midt på tunet, foran huset. Soverommet vårt var i øverste etasje og vendte ut mot lønnetreet. Vi valgte å skifte ut et lite 1,5 x 1,5 m vindu med et stort vindu som fylte hele veggen ut mot treet. Hadde man lange armer, kunne man plukke blader fra vindusposten på en modig dag. Rommet var relativt lite, så alt vi hadde plass til var en seng, en plassbygd benk i vindusposten, og så dette store vinduet som på sin måte fylte hele rommet. Å ligge i sengen og se kveldssolen kile og sprelle mellom de grønne lønnebladene, og videre hvordan skyggene danset rundt i hele soverommet mens svarttrosten lallet og sang på sin melankolske, vakre kveldshymne, ga meg dyp tilfredsstillelse. Det var som om jeg hadde lagt meg til å sove i toppen av treet.

marthe lys f

Alle fotografer vet hvor viktig lys og skygge er for å få et godt bilde. Det har nok mye å si for oss vanlige folk og, kan hende legger vi merke til det, kan hende gir det oss en slags god sanselig tilfredsstillelse uten at vi tenker direkte på det. Hvor viktig er lyset for en arkitekt eller interiørarkitekt? Den finske akitekten Juhani Pallasmaa uttrykker sitt syn på lys og arkitektur slik; ‘lyset har sin egen atmosfære og uttrykk. Det er helt klart det mest udefinerbare og følelsesladede av arkitekturens virkemidler’.

 marthe lys a

I boken Conran On Colour, skriver designeren Terence Conran om hvordan naturlig lys påvirker vår opplevelse av farge. Hans anbefaling er at man lever en stund med hvite vegger for å danne seg et ordentlig inntrykk av de ulike rommenes lysforhold før man går i gang med å male de i farger. Han skriver om variasjoner i lyskvaliteten relatert til om vi befinner oss på den nordlige eller sørlige hemisfære. På nordkalotten, vil følgende gjelde for naturlig lys og farger: rom som er sør- og vestvendt er naturlig varmere enn rommene som vender mot nord og øst (og visa versa på den sørlige halvkule). Dette betyr at den samme blåfargen som virket frisk og oppløftende i et sørvendt rom, kan oppleves tung og trist i et nordvendt rom. Farge og lys påvirker hverandre. Han mener også at edgy farger som grønnblå, aubergin, og ulike nyanser av grå, i større grad påvirkes av variasjoner naturlig lys enn de andre fargene. Kanskje noe å skrive seg bak øret.

 marthe lys d

Skal vi tro den finske arkitekten Pallasmaa, kan den heldige blandingen av det kjølige lyset på den nordlige himmelen og det varme lyset på sydhimmelen som av og til kan forekomme i ett og samme rom, fremkalle en opplevelse av ekstatisk lykke. Et sånt rom vil jeg ha. Ta en ekstra titt på hvordan lys og skygger spiller sammen i huset ditt neste gang du har tid. Kjenn etter hva det gjør med deg.

Hilsen Marthe.

 

 

 

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s